dats24 logo
Ski snow
Trending25/2/2025

De EV-vakantie van Sofie

“Het was echt chill”, steekt Sofie van wal, en dan heeft ze het niet alleen over de temperatuur. “Het was niet de eerste keer dat we met de EV op vakantie gingen, maar wel de eerste keer op wintersport.”

De eindbestemming? Skigebied Les Quatre Vallées in Zwitserland – goed voor een trip van 840 km. Met een wagen met een theoretisch rijbereik van 335 km bij winterse temperaturen is dat al een stevige challenge.

“In de praktijk klopte dat rijbereik wel – we reden wel in Eco-modus en reden op de snelwegen aan 110 km/u – deels om de péage te mijden. In de Zwitserse tunnels waren we beperkt tot 80 km/u.” De wagen zat aardig vol; 3 volwassenen, valiezen en uiteraard het skigerief. “Een dakkoffer hadden we niet echt nodig, dus daardoor werd ons rijbereik niet aangetast.”

Charge passes DC charger

Het verschil

We merkten dat we veel rustiger reden dan met een brandstofwagen – zodra we boven de 110 km/u kwamen, merkten we dat het bereik afnam. Dat ervaarden we wel eerder als positief; door iets trager te rijden waren we oplettender, en meer ontspannen bij aankomst.

Wel hebben we langere stops gemaakt dan bij vorige wintervakanties. We deden er zo’n 2 uur langer over, maar we weken dan ook bewust af van de laders aan de snelwegen. Vroeger vertrokken we ’s ochtends en moesten we ’s avonds in het donker onze chalet zoeken – nu hebben we overnacht en kwamen we in de vroege voormiddag aan.

Plannen en improviseren

“Op voorhand heb ik wel alles goed gepland. We hebben de rit opgedeeld in etappes van 180 à 200 km, en reden om de beurt. We navigeerden ook van laadstop tot laadstop – zo was de batterij steeds in optimale conditie om meteen te laden en verder te rijden. Ook bij de selectie van de laadstations zocht ik naar opties met zes of meer laadpunten – om aanschuiven te vermijden. Ik koos ook bewust voor laadmogelijkheden vlakbij de autostrade – even de afrit nemen, en genieten van het uitzicht.”

“Qua problemen viel het nog wel mee; één stop aanvaardde de laadpas niet, op een andere plaats werkte de lader niet, maar even navigeren naar de volgende en met minimaal tijdverlies konden we verder op weg.”

Tips voor beginners

“Om rekening te houden met de kou wou ik toch iets meer marge dan de standaard 20%. Blijf mooi tussen die 80% en 30% capaciteit - dan ervaar je geen stress als het niet loopt zoals verwacht, en de volgende laadpaal wat verderop ligt. De gewoonte van langs de autostrade te tanken mag je ook vergeten – durf even om te rijden; er liggen pareltjes van laadstations op een steenworp van de afrit. Zo kom je niet alleen ergens – het scheelt ook in je portemonnee. Doorgaans betaal je tot € 0,20 per kWh minder voor die B-locatie. In combinatie met het mijden van de tolwegen hebben we zo’n € 120 uitgespaard. Da’s budget dat je dan liever in de après-ski steekt.”