Volgeladen op vakantie?
Met de zomer in aantocht worden veel bestuurders van een batterij-elektrisch voertuig voor het eerst geconfronteerd met een prangende vraag: hoe overbrug je een afstand die ruimschoots het rijbereik van je wagen overschrijdt?
Net zoals je met een wagen met een klassieke verbrandingsmotor de trip van 1.400km niet met één tank kan overbruggen, is het een kwestie van plannen. Afhankelijk van de snelheid waarmee je wagen (maximaal) laadt en de grootte van je accu, moet je dus een aantal tussenstops voorzien op je reisroute.
De meeste BEV’s hebben een rijbereik dat boven de 250km ligt – voor dit artikel gaan we toch van die ondergrens uit, waarbij je aan een constante 120km/u rijdt.
TIP: Voorzie een pauze van ongeveer 20 minuten om de twee uur rijden. Zo laad je naast jouw batterijen ook die van je auto op.
Aan een snellader ga je binnen een twintigtal minuten van 10% naar 80% - voldoende om je weg voort te zetten. Intussen maak je samen met je passagiers gebruik van dat moment voor een plas- of eetpauze. Je ontdekt alle DATS 24-laadpunten in binnen- en buitenland met onze laadpaalzoeker. Om uit te dokteren waar en wanneer je best laadt op weg naar je eindbestemming, kan je gebruik maken van een gespecialiseerde routeplanner.
Een paar praktische tips:
Hou rekening met drukte aan laadstations. Net zoals aan een tankstation kan het er erg druk zijn – zeker op momenten dat het halve land naar populaire vakantiebestemmingen vertrekt.
Je laadt niet altijd aan volle capaciteit, of een laadpunt kan simpelweg defect zijn. Voorzie dus een back-up in plaats van te rekenen op die laatste optie.
Wijk je van de snelwegen af? Dan vermindert het aantal snelladers. Het laden kan dan wat langer duren.
Vergeet je laadkabel niet. Pak hem als laatste in; zo zit hij altijd binnen handbereik.
Om het met een voorbeeld te stellen
Reizen we naar de Cote d’Azûr vanuit ons Belgenland, zo’n kleine 1 200km verderop, dan doen we daar -files niet meegerekend- net geen 12 u. over, inclusief vier tussenstops om te laden. Gaan we opnieuw uit van een pauze van telkens 20 minuten, dan “verlies” je welgeteld 1u20 aan laadtijd – waarvan je toch een goed uurtje pauze mag aftrekken (20 minuten na elke 2u rijden).
Alles in beschouwing genomen, ben je dus ruim geteld een kwartiertje aan reistijd kwijt doordat je de trip met een EV maakt. Doordeweeks spendeer je meer tijd op de Brusselse Ring, dus dat valt best mee, toch?