De Euro 7-norm komt eraan – wat betekent dat voor jou?
De kogel is door de kerk; de Euro 7-norm werd door het Europees Parlement goedgekeurd. Moet je jouw (bedrijfs)wagen of bestelbusje meteen inruilen? Geen zorgen – het gaat om een uitdoofmaatregel, waarbij fabrikanten ervoor moeten zorgen dat nieuwe wagens aan de strengere regels voldoen. Dat betekent ook dat steden en gemeenten in België de regels verder aanscherpen om milieuonvriendelijke wagens te mijden.
Wat zijn de nieuwe afspraken, en raak je met jouw huidige wagen nog comfortabel op je eindbestemming? Of voel je de nood om om te schakelen? Met onze brandstofwijzer bereken je eenvoudig welk type voertuig het best bij jouw dagelijks traject past.
Uitstoot beperken
In tegenstelling tot de Euro 6-norm wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen personenwagens en vrachtwagens of bussen. Bovendien wordt ook de aandrijvingsbron volgens dezelfde criteria beoordeeld. Maar wat betekent dat concreet?
Eigenlijk verandert er niets aan de uitstootdrempels voor CO2 – voor personenwagens blijven de limieten van de Euro 6-norm de maatstaf. Voor vrachtwagens en bussen gaat die drempel dus wel naar beneden; die moeten voortaan beantwoorden aan het grensniveau van personenwagens.
De Euro 6-norm op een rijtje:
Wel worden er strengere limieten opgelegd voor de uitstoot van andere broeikasgassen; zo mag de hoeveelheid stikstofdioxiden (NOx) voor een benzinewagen maximum 60mg/km bedragen, waar dat voor een diesel beperkt is tot 80mg/km. Ook voor koolwaterstoffen anders dan methaan (NMHC) ligt de bovengrens voor Euro 7 op 68mg/km, ongeacht het brandstoftype.
Ook (plugin) hybrides en batterij-elektrische voertuigen moeten minder vervuilen
Een elektrisch voertuig heeft geen uitlaat en produceert dus geen CO2 tijdens het rijden. Toch legt de norm voor het eerst grenzen op voor fijnstof, dat ontstaat door te remmen. Voor BEV’s ligt die drempel (3 mg/km) behoorlijk lager dan voor hybride (7 mg/km) en waterstofauto’s (11 mg/km).
Fabrikanten moeten ook garanties bieden voor de levensduur van accu’s van elektrische voertuigen. Na 5 jaar of 100 000km moet de batterij nog 80% van de oorspronkelijke capaciteit halen, na 8 jaar of 160 000km moet dat nog 72% zijn.
Vanaf wanneer?
Fabrikanten krijgen wat tijd om die verstrenging door te voeren in de productie; ze hebben 2,5 jaar de tijd om het productieproces aan te passen, zodat auto’s aan de nieuwe maatregelen voldoen. Voor vrachtwagens en bussen krijgen ze zelfs 4 jaar de tijd, omdat de aanpassing daar een stuk groter is. Vanaf 2027 rollen dus de eerste Euro 7-voertuigen van de band.
Aan de toegang tot de lage emissiezones (LEZ) en de uitfasering van voertuigen met een verbrandingsmotor verandert deze norm niets. Het plan is nog steeds om tegen 2035 de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in de EU uit te faseren. Met de invoering van de zones, willen steden en gemeenten de meest vervuilende wagens uit het centrum mijden.
Omschakelen?
Toch twijfels of je de LEZ nog binnenraakt met je (bedrijfs)wagen? Of kies je bewust voor een duurzamer alternatief? Wil je je opties afwegen? Check dan zeker onze brandstofwijzer – binnen de twee minuten weet je welk brandstoftype het best aansluit bij jouw rijstijl.