De EV-vakantie van Filip
“We hebben al hier en daar een weekendje in België gedaan met onze EV, maar nu trokken we voor het eerst de landgrens over.” vertelt Filip enthousiast.
Onze voorbereiding was zowat onbestaand. Ik heb een paar applicaties geïnstalleerd, mocht ik geen laadpaal vinden of problemen ondervinden bij het betalen, maar verder zijn we eigenlijk op goed geluk naar onze eindbestemming vertrokken.
De bestemming? Zo’n 1 500 km verderop, naar het noorden van Spanje. Ik heb een collega die vaak switcht; dan met de EV, dan met de dieselwagen… Zelf hebben we twee kleine kinderen van 4 en 6; dan is zo’n wagenwissel meteen minder evident. Dankzij die achterbank moesten we ook wel elke twee uur een kleine tussenstop inlassen; een plaspauze, even iets eten of drinken, de benen strekken…
Met de benzinewagen voelde zo’n stop eerder als een verplichting; ik kon met gemak nog een stuk verder rijden. Nu koppelen we het nuttige aan het aangename, en voelt het aan als een onderdeel van de vakantie. Het is een kleine aanpassing, maar het geeft ons wel gemoedsrust.
We hebben één keer voorgehad dat er geen laadpunten vrij waren – aan de volgende stop was dat wel het geval. In Frankrijk hebben we nergens problemen gehad met de infrastructuur – in Noord-Spanje waren de laadpunten wat minder dik bezaaid. Je past je daar snel aan aan; in plaats van rond 20% te laden, ga je rond 30-40% even bijladen. Ook daar hebben we maar één keer moeten zoeken en rondrijden. Dat was uiteraard het enige laadpunt waar onze DATS 24-laadpas niet werkte, maar door de app van de laadpaalbeheerder te installeren was ook dat euvel snel verholpen.
Ik was me ervan bewust dat Spanje moeilijker ging zijn, maar door de laadinfrastructuur op de camping viel ook dat mee. Daar ontmoetten we een paar Nederlanders die wat verder het vasteland introkken – dat leek ons voorlopig net iets te avontuurlijk.
We hebben geen dakrails op de wagen, dus een dakkoffer was niet meteen een optie. Een vriend gaf de tip om te kijken naar een tailbox; een koffer die je op de trekhaak monteert. Dat bleek een goede investering; het had nagenoeg geen impact op ons verbruik. Daardoor konden we ook telkens vlot door de Télépéage-poorten rijden, die meestal wat lager zijn.
De rit hebben we gespreid met 2 overnachtingen – van de 420km die we op papier kunnen rijden, deden we er in de praktijk 390km. Daarvoor hebben we ons verbruik geoptimaliseerd; we reden aan 100km/u in plaats van 120-130 – dat verschil is verwaarloosbaar klein in tijd, maar gaf ons wel maximaal rijbereik. Het laden met de DATS 24-pas werkte dus nagenoeg overal – aan laadpalen, hotelketens – we konden op de terugweg zelfs aan Disneyland terecht.
Voor onze volgende vakanties gaan we naar landen met een iets beter netwerk dan Spanje; Frankrijk en Italië – dan kunnen we echt zorgeloos erop uit. De koffers inladen en vertrekken, en we stoppen waar nodig.
Zelf zorgeloos op vakantie vertrekken met een EV? Dat doe je met de DATS 24-laadpas – je laadt aan meer dan 200 000 laadpunten in Europa.
Wie een eerste keer met een EV op vakantie gaat, raad ik aan om de stops als iets positiefs te zien: strek je benen, kom gewoon even uit de auto. Zeker als je binnen de landen met een goed netwerk reist, zoals België, Frankrijk of Duitsland hoef je niet te veel voorbereidingen te treffen. Jaag je er vooral niet in op; het rijbereik van de gemiddelde EV is ruimschoots voldoende – hou je niet vast aan de illusie van 1 000km aan een stuk te rijden; dat is zelfs fysiek ongezond.