)
Zo krijgt je auto grip op de winter
De winter verandert alle spelregels op de weg met kou, nattigheid en donkere dagen. Je merkt het verschil al snel met minder grip, een langere remweg en voor EV’s vaak ook een merkbaar kleinere actieradius. Met een paar slimme voorbereidingen vermijd je al heel wat ongemakken. Je leest er in dit blogartikel alles over.
Begin elke ochtend met deze snelle check
Spendeer elke ochtend 5 minuten aan deze 5 checks en je bent meteen gespaard van heel wat gedoe:
- Haal het ijs van je ruiten
gebruik hiervoor een krabber in kunststof en ontdooispray. Zet vervolgens de ventilatie of airco alvast even aan om beslagen ruiten aan de binnenkant te voorkomen.
- Controleer je ruitenwissers
zijn ze bevroren of vastgevroren aan de ruit? Til ze los en maak ook camera’s of sensoren schoon. Sneeuw of ijs daarop kan de veiligheid verminderen en valse alarmen veroorzaken. Zo bespaar je jezelf biepjes en lichtjes die verkeerde signalen geven.
- Check de bannenspanning voor je vertrekt
koude lucht krimpt en dat doet de spanning dalen. Een te lage spanning betekent slechtere grip en langere remweg. Bovendien jaagt het ook je verbruik de hoogte in.
- Rijd je met een elektrische wagen?
Dan is het slim om de auto terwijl hij aan de laadkabel hangt even te laten pre‑conditioneren, zodat batterij en interieur op temperatuur zijn. Vertrek idealiter met een staat van lading (SoC) van zo’n 50-80 %.
- Rijd je met een wagen op brandstof?
Let dan op je 12 V‑accu. De koude belast die extra. Controleer of je verlichting werkt en of de koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof op peil zijn.
)
Extra tip voor de pro’s: smeer de deurrubbers in met siliconenspray zodat ze niet vastvriezen. Zit je deur toch vastgevroren? Probeer eerst even te duwen om het ijs op de deurrubbers te breken.
Hoe ontdooi je je ruiten snel en correct?
Je zicht is cruciaal, zeker op donkere winterochtenden of bij een laagstaande zon. Maar hoe verwijder je ijs en sneeuw het best van je autoruiten zonder schade aan te richten?
Zo doe je het veilig
Gebruik altijd een kunststof krabber om het ijs weg te halen. Die is stevig genoeg om effectief te zijn, maar ook zacht genoeg om je glas niet te beschadigen. Een ontdooispray is ook een goede optie. Die werkt snel en helpt vooral bij dikkere ijslagen. Zorg dat je ruitensproeiervloeistof bestand is tegen vorst, bij voorkeur tot -20 °C, zodat je sproeiers blijven werken zonder risico op bevriezing. Zet de ventilatie of airco op de ‘ontwasem’-stand en richt de luchtstroom naar de voorruit. Dat helpt om beslagen ramen van binnenuit snel helder te maken.
Dit doe je beter niet
Giet nooit heet water over je ruiten. De plotselinge temperatuurschok kan het glas doen barsten, vooral bij al licht beschadigde of oude ruiten. Vermijd ook metalen voorwerpen, zoals ijzeren spatels. Ze lijken misschien handig, maar veroorzaken snel krassen. Laat bovendien je ruitenwissers niet droog over bevroren glas bewegen. Niet alleen kunnen de bladen beschadigd raken, ook de motor van het systeem krijgt onnodig veel te verduren.
Vergeet je banden niet
Bij winterse omstandigheden krijgen je banden minder grip en wordt je remafstand groter. Winterbanden of all-seasonbanden zijn dan geen overbodige luxe. Maar wanneer wissel je? Zodra de temperatuur voor langere tijd onder 7 °C valt, bieden zulke winterbanden veel meer grip op een koud, nat en licht bevroren wegdek.
Vergeet ook niet dat de bandenspanning daalt wanneer het kouder wordt. Per daling van ongeveer 10 °C kan de druk met ongeveer 0,07 tot 0,14 bar dalen. Een te lage spanning zorgt ook nog eens voor een slechtere grip, langere remweg én hoger verbruik. Maak er een gewoonte van om de bandenspanning maandelijks te controleren in de maanden wanneer het koud is of wanneer je verre verplaatsingen maakt.
)
Wat doet de kou met je EV?
Rijd je met een elektrische wagen? Dan moet je op heel wat meer zaken letten dan bij een wagen op brandstof. Onthoud vooral dit:
De actieradius daalt
De lithium-ion batterij in je EV presteert minder goed wanneer de cellen koud zijn. De lage temperaturen vertragen de chemische reacties, waardoor er minder capaciteit en vermogen beschikbaar is. Ook vraagt de verwarming van het interieur, je stoel of stuur extra energie. Bovendien kan het opladen trager verlopen wanneer het koud is. Zo toont onderzoek aan dat in de winter het verlies in actieradius vaak tussen de 15–30% ligt. Dat is niet weinig!
Zo hou je die actieradius op peil
- Je wagen voorverwarmen?
Dat mag, maar doe het terwijl hij aan de kabel hangt. Zowel de batterij als de binnenkant van je wagen zijn zo op temperatuur nog voor je vertrekt, zonder dat je batterijcapaciteit opoffert.
- Zet je verwarming selectief aan
Zo verbruikt stoel‑ en stuurverwarming minder energie dan de blazers.
- Let op je rijstijl
rustiger rijden zorgt voor minder verbruik en voorkomt onnodige spanning op je batterij.
- Laad korter en vaker
het is beter om vaker kortere laadmomenten in te lassen dan de batterij steeds in één lange sessie vol te laden tot 100%.
Ook je rijgedrag maakt het verschil
Een koud, nat of glad wegdek vraagt om een aangepaste rijstijl. Probeer altijd rustig te rijden en vermijd plots versnellen of bruusk sturen, want dat kan op een gladde ondergrond al snel tot slipgevaar leiden. Houd ook meer afstand tot je voorligger dan je in normale omstandigheden zou doen. Je remweg is in de winter nu eenmaal langer, zeker bij regen, sneeuw of ijzel.
Ben je op skiverlof en rijd je bergaf? Dan is het verstandig om zo veel mogelijk op de motor te remmen. In een elektrische wagen kun je hiervoor de ‘B‑mode’ gebruiken. Zo vertraag je gecontroleerd, zonder voortdurend op het rempedaal te moeten duwen, wat op gladde ondergrond veiliger is. Ook in bochten neem je beter wat gas terug en stuur je beheerst in. Vermijd dat je auto “vrijuit” door de bocht glijdt en onthou: controle houden is belangrijker dan snelheid.
Daarnaast is een goed zicht essentieel. Winterweer beperkt vaak je zicht, zeker bij sneeuwval of mist. Zorg dus dat je verlichting werkt en gebruik indien nodig ook je achtermistlicht.
Overweeg een mini-onderhoud en noodkit
Een korte onderhoudsbeurt en een eenvoudige noodkit maken je wagen helemaal winterklaar. Begin met de vloeistoffen: controleer of je koelvloeistof voldoende vorstbestendig is en of je ruitensproeiervloeistof geschikt is voor temperaturen tot minstens -20 °C. Kijk daarna naar je ruitenwissers. Slijtage of strepen op de ruit zijn een duidelijk teken dat ze aan vervanging toe zijn. Ook je verlichting verdient extra aandacht, zeker nu de dagen korter worden en je vaker in het donker rijdt. Controleer of alle lampen goed werken, van koplamp tot en met remlicht. Tot slot is het een goed idee om de luchtfilter na te kijken. Een schone filter helpt om beslagen ramen te voorkomen en zorgt voor frisse lucht in de wagen.
Naast deze technische check is het slim om ook een kleine noodkit in je auto te leggen. Denk aan een krabber en ontdooispray, een paar warme handschoenen, startkabels of een booster voor de 12V‑accu, een deken, een flesje water, een zaklamp en een volle powerbank. Met deze basisitems ben je beter voorbereid als je onverwacht stil valt of ergens moet wachten in de kou.
3 hardnekkige misverstanden om te vergeten
“Het is een goed idee om de motor even stationair te laten lopen tot hij warm is”
Dit is bij moderne voertuigen niet efficiënt of nodig. Wat moet je wel doen? Het zicht vrijmaken, de verwarming even aanzetten en dan rustig vertrekken.
"Heet water over de ruit gooien versnelt ontdooien”
We schreven het hierboven al, het is juist heel gevaarlijk. Door een mogelijke temperatuurschok kunnen je ruiten barsten.
"Handrem in vriesweer inschakelen is veilig”
Let hierbij op! De handrem kan altijd vastvriezen. Je gebruikt beter de ‘P’‑stand bij een automaat of de versnelling bij een handgeschakelde auto.
)
Gelukkig is er nog steeds DATS 24
Bij DATS 24 begrijpen we dat de winter net dat beetje extra voorbereiding vraagt. Daarom een paar handige tips die je meteen kunt toepassen:
Pre‑heat je EV aan de kabel: wanneer je je wagen aan een laadpunt koppelt, laat de wagen dan alvast verwarmen terwijl hij nog stroom krijgt. Zo vertrek je comfortabel en efficiënt.
Gebruik de locatiefinder in de DATS 24-app (enkel professionele gebruikers) of website om je dichtstbijzijnde laadpaal of tankstation te vinden. Dat is altijd handig in winterse omstandigheden, zodat je niet op zoek moet wanneer het weer even niet meezit.
Plannen, plannen, plannen. Plan steeds je tank- of laadstop op je route en vertrek in de winter nooit met een nagenoeg lege tank of batterij. Vertrekken met voldoende reserve is in dit seizoen geen overbodige luxe.
)
)
)