dats24 logo
Energie lifehacks27/9/2024

Een laadpaal vinden aan de hand van je laadkabel

Als je een elektrische wagen hebt aangeschaft, kan laden in het begin een beetje vreemd aandoen. Om je te helpen, geven we hier een kort overzicht van de verschillende soorten connectoren waarop je kan filteren op onze DATS 24-kaart.

Brandstof of elektriciteit: check goed aan de pomp

Voor wagens op traditionele brandstof zijn we al lang gewend om goed te kijken aan welke pomp we stoppen: diesel of benzine. Bij elektrische wagens kan dit nog wat ingewikkeld lijken omdat dit allemaal nieuw aanvoelt, zeker als je net je allereerste elektrische wagen hebt. Check daarom zeker goed de documentatie die meegeleverd werd met je auto. Gelukkig hebben we bij DATS 24 heel wat experts die een handige kaart in elkaar staken, zodat je onderweg snel aan de hand van de filters kunt zien of je kunt laden aan een laadpunt in jouw buurt.

Filter 1 – Beschikbaarheid

Niets zo irritant als aankomen aan een laadpaal en deze blijkt bezet of nog erger, niet te werken. Met de slider filter je deze laadpalen er snel en gemakkelijk uit, zodat je meteen koers kunt zetten naar de dichtstbijzijnde beschikbare laadpaal. Nice! 

Filter 2 – Connectoren

Deze lijkt het moeilijkst van allemaal gewoon omwille van de keuzestress die je misschien voelt bij het zien van al die opties. Geen zorgen, eigenlijk is het heel eenvoudig eens je weet waarop je moet letten. We geven de informatie per connector mee aan de hand van enkele vaste criteria:

  1. Soort laden: AC (wisselstroom) of DC (gelijkstroom) 

  2. Vermogen: dit wordt uitgedrukt in kW en bepaalt samen met de laadwijze (AC of DC) hoe snel je wagen kan laden.

  3. In welke wagen je deze connector meestal tegenkomt.

  4. Of je een eenfasige of driefasige stekker hebt om mee te kunnen laden. Bij eenfasig laden loopt er bij wijze van spreken maar 1 elektrisch draadje door de verbinding. Bij driefasig laden zijn dat er drie, waardoor je met zo’n connector sneller kunt laden. Natuurlijk moet jouw voertuig daar dan wel op voorzien zijn.

  • Laadtype: AC-laden 

  • Vermogen: 3,7 – 7,4 kW 

  • Welke auto’s? Voornamelijk elektrische wagens uit Amerika of Azië worden met deze connector uitgerust. Bijvoorbeeld: Chevrolet Bolt EV of KIA Soul (2017) 

  • Stekker: 1-fasig 

  • Laadtype: AC-laden 

  • Vermogen: 3,7 – 44 kW  

  • Welke auto’s? Dit is de standaardstekker voor elektrische auto’s uit Europa. Bijvoorbeeld: Tesla Model S (2022), BMW X1, Peugeot e-2008 

  • Stekker: 1-fasig én 3-fasig

  • Laadtype: AC-laden 

  • Vermogen: max. 24 KW 

  • Welke auto’s? Deze stekker werd vóór de introductie van Type 2 vooral gebruikt in Frankrijk en Italië. Nu vind je ze dus op oudere elektrische auto’s, maar indien je de juiste stekker hebt, kan je wel nog altijd aan dit type connector opladen.  

  • Stekker: 1-fasig én 3-fasig 

  • Laadtype: DC-laden 

  • Vermogen: tot 100 kW 

  • Welke auto’s? Deze stekker komt voornamelijk voor op elektrische wagens uit Japan.  
    Bijvoorbeeld: Nissan Leaf 

  • Stekker: driefasig 

Deze connector laat ook toe om bi-directioneel te laden. Dat wil zeggen dat jouw auto kan opgeladen worden, maar deze lading ook kan doorgeven, bijvoorbeeld aan jouw thuisbatterij.  

  • Laadtype: AC- & DC-laden 

  • Vermogen: tot 350 KW 

  • Welke auto’s? Dit is een variant op de Type 1-stekker, maar met twee extra pinnen die snelladen mogelijk maken. Je vindt ze meestal ook op Amerikaanse of Aziatische elektrische auto’s.  
    Bijvoorbeeld: Polestar 2 

  • Stekker: eenfasig  

  • Laadtype: AC- & DC-laden 

  • Vermogen: tot 350 KW 

  • Welke auto’s? Dit is een variant op de Europese standaard Type 2-stekker, maar met twee extra pinnen die snelladen mogelijk maakt. Je vindt ze dus meestal ook op Europese elektrische auto’s.  
    Bijvoorbeeld: Mercedes EQE SUV 

  • Stekker: eenfasig en driefasig 

De Schuko-stekker is eigenlijk onze huis-en-tuinstekker. Het klassieke stopcontact met de bijbehorende stekker die er afhankelijk van de regio een beetje anders uitziet. In België en Frankrijk is de stekker rond met twee pinnen en een uitsparing voor de aarding. In Duitsland en Nederland is de stekker eerder ovaal met slechts twee pinnen en uitsparingen voor de aarding. En dan is er ook nog de platte variant, ook met twee pinnen. Met deze connector kan je dus laden via een normaal stopcontact, al gaat dit vrij traag omdat het vermogen beperkt is tot max. 3.7kW.

Filter 3 – Minimale stroomsterkte

Natuurlijk kan je niet elke stekker koppelen aan een bepaalde laadpaal; ze moeten kunnen samenwerken om jouw wagen zo efficiënt mogelijk op te laden.  
 
AC-laders en connectoren hebben daarom een stroomsterkte van 3,7 kW-43 kW. Dit wil zeggen dat je auto langer nodig heeft om op te laden.

DC-laders worden ook meestal snelladers genoemd omdat ze een grotere stroomsterkte hebben, van minstens 43 kW, en dus een auto sneller kunnen opladen. De meeste snelladers in België en het DATS 24-netwerk hebben DC-snelladers van 60kW, maar bijvoorbeeld op ons nieuwe laadplein in Halle kan je er ook van 400 kW vinden.

Filteren en gaan!

Ziezo, nu weet je precies waar jouw (elektrische) bolide nood aan heeft. Als je met deze filters aan de slag gaat op de DATS 24-laadpaalkaart, of DATS 24-tankstationkaart, vind je zeker gezwind een plekje om bij te tanken. Controleer altijd goed dat je aan de juiste pomp of laadpaal staat. En mocht er toch iets misgaan, bel dan meteen je verzekeraar om te weten wat je precies moet doen, of het DATS 24-noodnummer 02 363 51 52.

Let’s go!