Laden met dynamisch vermogen
Op 28 juni 2024 opende DATS 24 in Halle zijn eerste snellaadplein met dynamisch vermogen. Wil je weten hoe dit precies werkt dat, wat de voordelen van snelladen zijn, en of je daar meer voor betaalt? Lees dan vooral verder: we leggen het graag uit.
Snelladen met dynamisch vermogen
Tegen 2030 rijdt meer dan 1/3 van de Belgen met een elektrische auto; tegen dan moet onze laadinfrastructuur ook voorzien zijn om al deze wagens tijdig, efficiënt en comfortabel te laten laden. Geen nood als je met een plug-in rijdt: wij voorzien nog altijd AC-laders waar je jouw PHEV kan opladen.
De omschakeling naar elektrische voertuigen is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor jou als bestuurder van een elektrische wagen. De klassieke laadpalen, zoals je die meestal in jouw buurt vindt, zijn daarom een goede start, maar de technologie staat niet stil en intussen werd ook het laden met behulp van dynamisch vermogen geïntroduceerd. Om uit te leggen hoe dit precies werkt, vroegen we aan de DATS 24-experts ons te informeren.
Hoe werkt een klassiek DATS 24-laadplein?
Wel, bij een klassiek laadplein wordt het elektrisch vermogen van elke laadpaal beheerd in de laadpaal zelf. Daardoor heeft elke laadpaal een vast vermogen, bijvoorbeeld van 11kW bij AC-laders of van 60 kW bij snelladers (DC-laders).
Dat betekent dat een snellaadpaal met een vermogen van 150 kW, met twee laadpunten, twee wagens tegelijk kan opladen. Aan zo’n laadpaal kan elke wagen maximum 75 kW laden (150 kW gedeeld door 2). Dit is niet flexibel: dat is het maximum dat een laadpunt op deze laadpaal kan verdelen. Omgekeerd kan natuurlijk ook: als je met een kleinere wagen (qua vermogen) komt laden, dan blijft de rest van het vermogen dat deze snellader aankan ook onbenut.
Voorbeeld: je hebt een auto die 400 km kan rijden met een volle batterij. Je komt aan een laadpaal met een maximum output van 120kW, met twee snellaadpunten van elk 60 kW. Dan laad je in 1,5 uur je wagen op omdat 60 kW het maximum is van dit laadpunt, en geen 120 kW. Hierdoor duurt het langer eer de wagen volledig opgeladen is.
Hoe werkt het DATS 24-laadplein met dynamisch vermogen?
Het grote verschil met een klassiek laadplein zit hem in het beheer van de elektriciteit; deze wordt niet beheerd in een laadpaal, maar op een centraal punt op het laadplein en afhankelijk van enkele criteria wordt het vermogen van de laadpaal en het laadpunt bepaald.
Wanneer je bij een laadpaal met dynamisch vermogen je elektrisch voertuig aansluit, analyseert hij eerst de laadbehoefte en de laadcurve van je wagen, en bepaalt zo de maximale laadsnelheid. Op die manier geeft hij het signaal aan de centrale hoeveel kW hij nodig heeft. In theorie kan deze laadpaal tot 400 kW doorlopend laden; dat is meer dan 6x het vermogen van een klassieke snellader van 60 kW. Met het oog op steeds nieuwere wagens en technologie waarbij autobatterijen hogere vermogens halen, is dit een welkome verbetering.
Voorbeeld: We komen opnieuw met een elektrische wagen – voorzien van een batterij van 800 volt – aan het laadpunt, en de batterij staat op 10-20%. Aangezien de batterij laag staat, zal je maximaal gebruik maken van het dynamisch vermogen als je auto dit aankan. De batterij kan volledig opladen in 45 minuten omdat het laadpunt zich kan aanpassen aan de laadcapaciteit van je voertuig. Hierdoor laad je in de helft van de tijd de batterij op en ben je sneller weg en op je bestemming!
Dat brengt ons naadloos bij de voordelen van snelladen met dynamisch vermogen.
Voordelen van snelladen met dynamisch vermogen
De voordelen van snelladen zijn erg duidelijk en worden eigenlijk alleen maar versterkt wanneer de technologie nog efficiënter werkt.
- Minder lange wachttijden
Minder lang wachten tot je auto volledig is opgeladen is uiteraard de grootste bonus. En natuurlijk moet je dan ook minder lang wachten eer er een snellader vrijkomt om zelf aan te laden. Zo ben je sneller op je eindbestemming.
- Interactieve display
Op elke snellader met dynamisch vermogen van DATS 24 blijf je dankzij de interactieve display ook op de hoogte van het verloop van je laadbeurt. Er is zelfs een handige QR-code die je kan scannen: zo volg je de progressie op je smartphone terwijl je iets anders doet (boodschappen, picknick, boekje lezen of een wandeling).
- Toegankelijkheid
DATS 24 maakt er ook werk van dat laden via dynamisch vermogen toegankelijk is voor iedereen. Daarom staat het eerste laadplein bij een uitvalsweg in Halle en zijn de laadpunten voorzien van ergonomische kabels zodat deze gemakkelijk aan te sluiten zijn op je wagen.
- Betaalbare innovatie
Of je nu je wagen oplaadt aan een klassieke DATS 24-snellaadpaal, of aan een DATS 24-snellader met dynamisch vermogen: de prijs die je betaalt, blijft gelijk. Meer weten over onze tarieven.
Blik op de toekomst
Met het stijgend aantal inschrijvingen van elektrische auto’s per maand in het achterhoofd komen slimme snelladers zoals snelladers met dynamisch vermogen net op tijd om mensen te helpen bij de overschakeling. Vandaar dat wij op ons nieuwe snellaadplein ook al voorzien hebben om het aantal snelladers met dynamisch vermogen uit te breiden eens het proefproject succesvol verlopen is. Meer weten over waar jij kunt (snel)laden in je buurt? Check dan zeker onze interactieve kaart.
Batterij opgeladen? Goede rit!