Waarop moet je letten als je een EV koopt?
Of je nu een nieuwe wagen of een tweedehands koopt – hoe beter je je informeert, hoe beter je de juiste keuze maakt. Het brandstoftype is één van die keuzes. Waar moet je op letten als je de switch naar een EV maakt? We helpen je met dit artikel graag op weg.
Begin bij het budget
Wat is een wagen jou waard? Is het een noodzaak om gemakkelijk van A naar B te gaan, of hecht je net belang aan comfort en technologische snufjes? Wat is voor jou haalbaar en betaalbaar om uit te geven? Stel voorop een budget op, waar je niet van afwijkt. Een elektrische wagen is duurder in aanschaf, maar kan qua onderhoud en “tanken” beter uitvallen voor je portemonnee.
Vergelijk ook binnen hetzelfde merk tussen verschillende garages – overnamepremies voor je oude wagen, een lanceerkorting voor nieuwe modellen of acties in kader van bijvoorbeeld het autosalon kunnen de bittere pil verzachten.
Hou rekening met het totaalplaatje – vaak kan je kiezen voor een leaseformule, een huur(koop) of betaal je het volledige bedrag in één keer. Breng goed in kaart wat de totale prijs is, en hoeveel je in één keer of maandelijks kan en wil betalen aan een (extra) voertuig. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
Welk bereik?
Gemiddeld rijden wij Belgen zo’n 38km per dag. Dat is zelfs ruim binnen het rijbereik van de meeste hybridewagens, maar daar knelt het schoentje; het gemiddelde houdt ook rekening met dagen dat je wagen stilstaat. Breng voor jezelf in kaart welke verplaatsingen je vaak (meer dan drie keer per week), regelmatig (tussen de één en twee keer per week), soms (één à twee keer per maand) en zelden (twee keer per jaar) doet. Kijk vooral naar die eerste twee om voorop te stellen welk rijbereik je nodig hebt om je comfortabel te verplaatsen.
Hou er ook rekening mee dat je voor woon-werkverkeer mag rekenen op een enkele rit als je op je werk en thuis kan laden – tijdens je werkuren staat je wagen normaal lang genoeg stil om voldoende op te laden, hetzelfde geldt voor thuisladen na je werkdag. Belangrijke voorwaarde is dat er genoeg laadpalen zijn, en dat je voldoende tijd krijgt om je wagen te laden – vaak gelden er rotatieregels, waarbij je maar enkele uren of één dagdeel mag laden, om iedereen de kans te geven. Kan je niet (lang genoeg) laden, dan tel je verder op het volledige traject heen en terug.
Verre verplaatsingen die geen deel uitmaken van je regelmatige traject moet je zeker meenemen, maar mogen niet doorwegen in je keuze. Als je naar het zuiden van Frankrijk trekt, moet je ook met een benzine- of dieselwagen stoppen om te tanken. Het is sowieso een goed idee om na iedere twee uur rijden een pauze in te lassen.
Laat je niet te veel leiden door de batterijcapaciteit; twee wagens met een vergelijkbare capaciteit kunnen een groot verschil in rijbereik hebben, omdat het verbruik van de ene stukken hoger ligt. Dat kan met het gewicht van de wagen te maken hebben, maar ook met de (minder) aerodynamische vorm of de techniek.
Laadsnelheid
Een onderschat aandachtspunt is de laadsnelheid. Doe je frequent grote verplaatsingen, dan verlies je liever niet teveel tijd met laden. De laadsnelheid van je wagen speelt dan een grote rol. Een wagen die beperkt is tot 50kWh zal niet veel voordeel halen uit een snellader van 300kWh of meer – een wagen die 200kWh haalt, zal daar vier keer sneller laden.
Ook het laadpunt zelf speelt daarbij een rol. Laadpunten van 11 of 22kWh – de meest courante laadsnelheden aan laadpalen voor thuisgebruik of op het werk - zetten via de interne omvormer de wisselstroom (netstroom) om naar gelijkstroom (batterij). Bij snelladers ben je afhankelijk van de omvormer in de paal. Ben je aangewezen op die destionation chargers, of als het een noodzaak is voor je regelmatige verplaatsingen, dan kijk je best uit naar een wagen die daar ook op voorzien is.
Tweedehands of nieuw
Net zoals bij wagens op traditionele brandstof vind je een resem tweedehandswagens aan interessante prijzen – daarbij moet je doorgaans op dezelfde dingen letten; het aantal gereden kilometers, de staat van de wagen en de reden van verkoop. Toch is er één belangrijk onderscheid: de staat van de batterij.
Afhankelijk van hoe de vorige eigenaar(s) de batterij laadde(n) en gebruikte(n) verkeert de batterij van het voertuig in een normale of gevorderde staat van degradatie – iets wat rechtstreeks impact heeft op je rijbereik. Vraag of de verkoper zo’n testresultaat kan voorleggen, of bereid is om het eerst te laten testen voor je overgaat tot een aankoop. Zelfs als dat attest er niet is, geeft de reactie op die vraag je voldoende informatie. Neem dat resultaat ook mee in de prijsonderhandeling.
Iets gevonden dat aan je verwachtingen en vereisten voldoet? Dan ben je uiteraard welkom aan één van onze laadpunten.